Vent ikke på en åbenbaring! Læs meget, skriv mere og vær klar til at acceptere at halvfems procent af det, du skriver, er rent crap. Anna Klahn - mennesket og forfatteren bag SkrivSkrivSkriv - præsenterer tre højaktuelle forfatteres bedste skrivetips.
Hvad skal der til, hvis jeg vil være forfatter? Hvad afgør, hvem det lykkes for og for hvem, det bliver ved drømmene? Disse spørgsmål vil rigtig mange med en forfatterspire i maven gerne kende svaret på. Selv stiller jeg mig selv dem kontinuerligt i mødet med mine skrivekursister.
For at blive klogere - og samtidig formidle brugbar viden til mange andre skriveinteresserede - har jeg den seneste tid spurgt en række aktuelle og interessante danske forfattere om deres bedste skrivetips. Nedenfor kan du læse om tre af disse forfattere og deres bedste skriveråd - og ikke mindst giver jeg dig et par tips til at komme i gang med skriverierne!
Sebastian Bune: Få skriften ud af kroppen og ned på siden!
Her følger Sebastians råd
"Hvem gemmer sig bag dine ord?
Hvad får du ned på siden, som du håber læseren får med i livet?
Det er to store spørgsmål, som jeg stiller mig selv hele tiden.
Det første, er ikke engang sikkert noget, som nogensinde bliver afklaret for læseren, men det er på samme tid også kimen til hvorfor jeg skriver. For bag mine ord, sidder der en familiefar, en hundeejer og et biblioteksmenneske, der simpelthen ikke kan lade være med at skrive.
Det føles nogle gange, som om Charles Bukowskis spøgelse hjemsøger mig, når jeg vågner til den stille alarm og trækker den første kop sorte tjære for at sætte mig foran skærmen mens de andre sover.
Hvorfor?
Hvorfor piner du dig selv med alt for korte nætter?
Hvorfor SKAL du absolut skrive?
Fordi jeg ikke kan lade være, fordi jeg gør det for min egen skyld, og det er godt nok.
Så mit råd til dig, der skriver, hvad enten det er om dagen eller natten, er simpelthen at få skriften ud af kroppen og ned på siden, så mange gange i løbet af et døgn, som det overhovedet er muligt, indtil DU finder ud af svaret på de to første spørgsmål.
Skriv på post-its, skriv i notesbøger, hvad end det er de billige fra supermarkedet eller dine elskede Moleskines, skriv på linieret papir, skriv på bagsiden af en tegning, bare ikke dine børns mesterværker! Så kommer du nemlig alt for hurtigt til at skylde is – trust me, jeg taler af erfaring :)
Skriv på bagsiden af rudekuverter, servietter og billetter, bare skriv! SKRIV! SKRIIIV!"
Puk Qvortrup - opgiv tanken om åbenbaringen!
Her følger Puks bedste skriveråd:
"Opgiv tanken om åbenbaringen. Mange med forfatterdrømme har nok på et tidspunkt håbet at blive ramt af en ÅBENBARING. Eller; den guddommelige inspiration, hvor skriften bare flyder fra pennen som en gylden strøm, og man bagefter sidder fortumlet og kigger på det MESTERVÆRK, der opstod helt af sig selv på papiret. Sorry. Det sker ikke. At skrive - og at skrive godt - handler om at skrive. Skrive rigtigt meget. Og læse endnu mere. Det er hårdt arbejde.
For hver gode side jeg skriver, har jeg nok skrevet 50 halvgode eller decideret lortede. Men lad være med at se det som lort. Se det som gødning.
Og mere konkret: Husk altid at have en notesbog ved hånden. For selvom åbenbaringen måske ikke findes, findes de gode ideer, de smukke sætninger, den smertelige indsigt, sansningerne. DEM skal du være klar til at nedfælde, når de opstår. Derfra begynder skriften."
Glenn Bech: Læs, læs, læs og skriv, skriv skriv!
Her følger Glenns fine råd til dig, der har en forfatterspire i maven:
"Nok er det de udadvendte, der ejer verden, indtager dens scener og udnytter dens muligheder til at fremme sig selv, men lige hvad angår litteraturen vil jeg faktisk mene, at der her stadig findes en åbning til de indadvendte eksistenser iblandt os. Ved at læse, læse, læse, skrive, skrive, skrive bøjet over det samme skrivebord dag efter dag er det muligt at dygtiggøre sig inden for en kunstgren, hvor hverken charmekarisma eller sociokulturelle netværk er helt så altafgørende, som de ellers er. Nuvel: Instagram-influenceren med sine 10, 20, 30, 40, 50, 100-tusinde følgere rummer selvfølgelig en større ’return on investment’ for ethvert forlag. Kapitalisme er kapitalisme. Men kunst er heldigvis også kunst. Og så længe redaktørerne fortsat nærer ambitioner om at bevare deres faglige integritet (eller ’ildsjæl’, om man vil; også selvom idealismens flammer har fortaget sig en smule siden studieårene), da vil det gennemarbejdede manuskript, talentet, nørden uomtvistelig komme til at funkle midt i konkurrencens overflod af halvhjertede forsøg.